Od svojho uvedenia na trh koncom roka 2011 Kia Optima svojim odvážnym a dynamicky štylizovaným dizajnom útočí na konkurenciu v segmente D a oslovuje svojich potenciálnych zákazníkov v Európe, aby zvážili kúpu sedanu strednej triedy práve od značky Kia.
V reakcii na spätné väzby od zákazníkov a najmä vývoj na konkurenčnom európskom trhu predstavuje Kia Motors na aktuálnom frankfurtskom autosalóne vylepšenú Kia Optima s modernejším dizajnom, vyššou úrovňou komfortu a pohodlia, vyspelými bezpečnostnými prvkami a vysokou kvalitou spracovania.
"Náš medzinárodný konštrukčný tím vtisol modernizovanej Kia Optima ešte výraznejší dizajn, ktorý ju odlišuje od všetkého ostatného v D-segmente," hovorí Benny Oeyen, viceprezident pre marketing a produktové plánovanie, Kia Motors Europe. "Pôvodná Kia Optima bola veľmi dobre prijatá už pri svojom uvedení v Európe v roku 2011 a sme presvedčení, že aktualizovaný model s mnohými high-tech prvkami, zvyčajne spojenými s vozidlami prémiových značiek, výrazne podporí naše postavenie v tomto segmente na európskom trhu.“
Svoj rukopis na inovovanej Kia Optima opäť zanechal dizajnérsky team pod vedením šéfdizajnéra Peter Schreyera. Nová Optima sa oproti svojej predchádzajúcej generácii vyznačuje novými prednými i zadnými reflektormi, hmlovými svetlometmi, prepracované sú nárazníky a novú tvár dostali aj disky kolies. Čelnému pohľadu dominujú LED svetlá pre denné svietenie presunuté z nárazníka do telesa reflektoru - v súlade s líniou ostatných modelov Kia. Hmlové svetlomety sú súčasťou panelu vo farbe nárazníka namiesto priečneho čierneho panelu v predchádzajúcej verzii.
Štvorbodové LED hmlové svetlá dodávajú novému modelu naozaj výrazný a dramatický vzhľad, ktorý sa už úspešne etabloval v modeloch Kia pro_cee'd GT a cee´d GT, rovnako ako aj vo vlajkovej lodi značky, luxusnom sedane Kia Quoris.
Nová Optima môže mať obuté 17- alebo 18-palcové kolesá z ľahkých zliatin v troch nových dizajnových verziách a jej celkový nový vzhľad podčiarkujú aj ostrejšie hrany veka batožinového priestoru. Pri pohľade zozadu dominujú nové väčšie zadné skupinové svetlá, ktoré je možné vybaviť LED diódami. Dvojica zadných červených svetiel je teraz uložená v horizontálnej rovine.
Zákazníci so skutočným záujmom o posilnenie vizuálneho dojmu z ich vozidla majú k dispozícii špeciálny doplnkový "Sport balíček", ktorého súčasťou je čierna mriežka chladiča, chrómové lemovanie spodného otvoru na nasávanie vzduchu, unikátne 18-palcové disky s päticou dvojitých lúčov z ľahkých zliatín a matný čierny difúzor pod zadným nárazníkom.
Hladké línie novej Kia Optima podporujú jej aerodynamickú efektivitu a prispievajú aj k nízkej hodnote aerodynamického hluku iba 0,29 Cd, pričom minimalizujú hluk vetra a zároveň zvyšujú výkon a optimalizujú spotrebu paliva.
Kia Optima je k dispozícii s desiatimi atraktívnymi farbami karosérie, vrátane siedmich metalických a dvoch perleťových odtieňov, novinkou v škále je čisto biely lak a dymovo modrý metalický odtieň.
Dotyk luxusu v ineriéri
Na vodiča orientovaný interiér z roku 2011 ostal zachovaný aj v inovovanej verzii. Vyznačuje sa niektorými zmenami prístrojového panelu, prepracované sú aj volant, stredová konzola, rukoväť radiacej páky a nový tvar dostali aj lakťové opierky dverí, či sedadlá - to všetko dodáva kabíne osviežujúci vzhľad s nádychom luxusu.
Prevedenie interiéru môže byť v béžovom dvojfarebnom, alebo čiernom odtieni. Čalúnenie základných modelov je z vysoko kvalitného tkaného texilu, alebo v kombinácii textilu a kože vo vyšších výbavových verziách. Celokožený interiér je tiež k dispozícii ako voliteľná výbava pre najvyššie verzie, ktoré si môže zákazník vyšperkovať napríklad aj interiérovým obložením a detailami s čiernym povrchom s vysokým leskom, alebo s jemne brúsenou povrchovou úpravou kovového vzhľadu.
V interiéri na prvý pohľad zaujme aj väčší TFT LCD displej so šírkou 4,3 palca (monitor predchádzajúcej verzie mal 3,5 palca), ktorý teraz poskytuje oveľa viac informácií s lepšou a atraktívnou grafikou. Konštruktéri prerobili aj volant, ktorý má nový tvar s plocho tvarovaným spodným okrajom a vodorovným usporiadaním ovládacích prvkov. Na novej stredovej konzole sa nachádza 8-palcová informačná obrazovka v čiernej farbe s vysokým leskom, v rovnakom elegantnom dizajne sú aj ovládače umiestnené v lakťových opierkach, zataľ čo vnútorné kľučky zdobí atraktívny odtieň saténového kovu namiesto tradičného chrómu.
Predné sedadlá majú sedáky so zvýšeným bočným vedením a vyšším predným okrajom, čo zvyšuje bočnú oporu vodiča a spolujazdca a poskytuje vyšší komfort aj stehnám. Samozrejmosťou sú aj odvetrávané predné sedadlá a vyhrievané zadné sedadlá s vysokým aj nízkym nastavovaním teploty.
Pasažieri modernizovanej Kia Optima určite ocenia vyššiu úroveň kultivovanosti chodu motora, čo bol jeden z kľúčových cieľov konštruktérskeho tímu. Medzi opatrenia na zníženie hluku v novom modeli patrí napr. montáž dynamického tlmiča na priečnik zadnej nápravy, skvalitnenie zvukovej izolácie a mohutnejšie kolesá z ľahkej zliatiny. Kombinácia týchto opatrení znížila úroveň hluku v kabíne o 3,3 dB. Ďalšie zníženie hluku dosiahli inžinieri použitím špeciálnych tmelov v palubnej doske a využitím kvalitnejších kobercov v kabíne dieselových modelov.
Nové funkcie a technológie
Štedrá štandardná výbava pôvodného modelu 2011 je aktuálne obohatená ďalšími štandardnými ako aj voliteľnými prvkami. V modeloch s automatickou prevodovkou je k dispozícii tzv. Drive-Mode-Select systém, umožňujúci voľbu medzi tromi jazdnými režimami: štandardný normálny režim, aktívny režim ECO, zvyšujúci efektivitu spotreby paliva a režim Sport, ktorý prináša bezprostrednejšiu reakciu motora a zlepšuje spätnú väzbu riadenia.
Modernizáciou prešli aj audio a navigačné systémy novej Optimy. Technológie Gen3.0 A a Gen3.0 B audio systémy teraz umožňujú zákazníkom pripojenie iPodu prostredníctvom štandardných káblov Apple USB. Nový navigačný systém AVN 1.5 so 7-palcovým displejom je súčasťou štandardnej výbavy. Vyššia špecifikácia AVN 4.0 s 8-palcovým displejom je k dispozícii na objednávku. Medzi ďalšie voliteľné prvky výbavy patrí napr. systém na elimináciu slepého uhla vonkajších spätných zrkadiel (BSD - Blind Spot Detection), ktorý upozorní vodiča na blížiace sa autá aktiváciou varovného svetla v spätnom zrkadle, alebo asistent opustenia jazdného pruhu (LCA - Lane Change Assist), či bezpečnostný systém RCTA (Rear Cross Traffic Alert), ktorý pri cúvaní sleduje zóny okolo vozidla pod uhlom 90 stupňov po oboch stranách a signalizujú blížiace sa nebezpečenstvo.
Najlepší výkon vo svojom segmente
Nová Kia Optima je k dispozícii európskym spotrebiteľom v dvoch motorických verziách, prenesených z predchádzajúceho modelu - 2.0 litrový benzínový motor s výkonom 165 koní a 1.7 litrový naftový agregát s výkonom 136. Práve tieto pohonné jednotky tvoria väčšinu predajov Kia Optima v Európe.
Populárny dieselový motor „U2“ vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou (VGT) s objemom 1.7 litra, výkonom 136 koní a hodnotou maximálneho krútiaceho momentu 325 Nm (od 2000 otáčok za minútu) poskytuje najlepší a doteraz neprekonateľný výkon v tejto automobilovej kategórii v prepočte 80 koní na liter.
Za účelom zvýšenia účinnosti motora boli takisto prijaté viaceré opatrenia, napríklad zlepšenie energetickej účinnosti alternátora a inovatívny systém riadenia dobíjania akumulátora. Výsledkom je hladina emisí CO2 od 133 g / km pre verziu 1.7 CRDi, ktorá pri využití systému ISG dosiahne dokonca 128 g / km. Kia Optima sa tak radí k automobilom s nižšou úrovňou zdaňovania v mnohých európskych krajinách.
Dvojlitrový benzínový motor "Nu" napriek svojej nižšej hmotnosti generuje výkon 165 koní a hodnotu krútiaceho momentu 196 Nm (pri 4800 otáčkach za minútu), pričom spotrebou paliva patrí k najlepším v kategórii - priemerne sa pohybuje od 7,0 l / 100 km. V záujme čo najúspornejšiej prevádzky tohto typu agregátu zaviedli inžinieri Kia Motors dvojstupňového variabilné sanie, elektronickú škrtiacu klapku, off-set kľukový hriadeľ a plynule nastaviteľný zdvih ventilov (CVVL).
V Európe sú oba motory v ponuke so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Veľkorysá výbava už v štandardej výbave
Presne v duchu firemnej filozofie spoločnosti Kia Motors vyrábať automobily, ktoré predstavujú vynikajúci pomer ceny vozidla a jeho hodnoty, aj nová Kia Optima prináša veľkorysú úroveň štandardnej výbavy a zároveň ponúka množstvo voliteľných nadštandardných prvkov.
Na väčšine európskych trhov je Kia Optima v troch stupňoch výbavy: základnej, strednej alebo luxusnej. V závislosti od modelu k štandardnej výbave patria také prvky ako napr. Inteligentný parkovací asistent systém, bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla „Smart Key“ s automatický sklápaním spätných zrkadiel, panoramatické strešné okno, vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant, brzdový asistent BAS (Brake Assist System), elektronický stabilizačný systém ESC (Electronic Stability Control), asistent pre rozjazd do kopca HAC(Hill-start Assist Control) a systém ovládania stability vozidla VSM (Vehicle Stability Management).
Rovnako ako privšetkých modeloch Kia predávaných v Európe, aj na novú Kia Optima poskytuje výrobca unikátnu 7-ročnú záruka / 150.000 km, ktorá je plne prenosná aj na ďalších majiteľov. Globálny dopyt po modeli Kia Optima pokrýva výrobná prevádzka Hwa-Sung v Kórei, zatiaľ čo vozidlá pre čínsky trh sú vyrábané v Číne.
Technické údaje
2013 Kia Optima
Karoséria a podvozok
Štvordverový, päťmiestny sedan vyššej strednej triedy s celooceľovou samonosnou karosériou. Priečne uložený štvorvalcový motor, poháňajúci predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo automatickej prevodovky.
Motory
1.7 diesel, výkon 136 koní
Typ / zdvihový objem U2, radový štvorvalec, DOHC, VGT / 1685 cm2
Výkon/krútiaci moment 136 koní (100 kW) @ 4000 rpm / 325 Nm @ 2000-2500 rpm<
Emisie Euro 5
2.0 benzín, výkon 165 koní
Typ / zdvihový objem Nu, radový štvorvalec, DOHC, CVVL / 1999 cm2
Výkon/krútiaci moment 165 koní (121 kW) @ 6500 rpm / 196 Nm @ 4800 rpm
Emisie Euro 5
Prevodovka 1.7 D 2.0
Manuálna 6-st. 6-st.
Automatická 6-st. 6-st.
Zavesenie a odpruženie kolies
Vpredu Plne nezávislá náprava na pomocnom ráme so vzperami MacPherson, vinutými pružinami a dvojrúrkovými plynovými tlmičmi.
Priečny skrutný stabilizátor s priemerom 22 mm.
Vzadu Plne nezávislá viacprvková náprava na pomocnom ráme s vinutými pružinami a dvojrúrkovými plynovými tlmičmi.
Priečny skrutný stabilizátor s priemerom 18 mm.
Riadenie
Typ Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Počet otáčok volantu 2,94 otáčky od dorazu po doraz; priemer otáčania 10,9 metra
Brzdy
Predné 300 x 28 mm ventilované (320 x 28 mm pre 18-palcové kolesá)
Rear Plné kotúče 284 x 10 mm
Posilňovač 11 palcový podtlakový posilňovač
Disky kolies a pneumatiky
Štandardné, oceľové 16 x 6,5 palca 205/65 R16
Príplatkové, zliatinové 16 x 6,5 palca 205/65 R16
17 x 6,5 palca 215/55 R17
18 x 7,5 palca 225/45 R18
Rozmery (mm)
Exteriér
Celková dĺžka 4 845
Celková šírka 1 830 (bez vonkajších spätných zrkadiel)
Celková výška 1 455
Rázvor 2795
Predný previs 965
Zadný previs 1 085
Rozchod predných kolies 1591 - 1601 (podľa kombinácie diskov a pneumatík)
Rozchod zadných kolies 1591 - 1601 (podľa kombinácie diskov a pneumatík)
Svetlá výška 135
Interiér Vpredu / Vzadu
Výška 1015/ 955
Priestor na nohy 1155/ 880
Šírka vo výške pliec 1455/ 1415
Šírka vo výške bedier 1388/ 1384
Hmotnosť a objem 1.7 D MT/AT 2.0 G MT/AT
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1562 / 1584 1501 / 1514
Maximálna hmotnosť (kg) 2050 / 2050 2000 / 2000
Palivová nádrž (l) 70
Batožinový priestor (VDA) 505 l
Výkon 1.7 D MT/AT 2.0 G MT/AT
Najvyššia rýchlosť (km/h) 202 / 197 210 / 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,3 / 11,6 9,5 / 10,6
Spotreba paliva a emisie
1.7 D MT/AT 2.0 G MT/AT
Kombinovaná (l / 100 km) 5,1 / 6,0 7,0 / 7,6
EmisieCO2 (g/km) 133 / 158 162 / 177
1.7 D MT (so systémom ISG)
Kombinovaná (l / 100 km) 4,9
Emisie CO2 (g/km) 128