Elektromobil Kia Soul EV dnes absolvoval svoju európsku premiéru na 84. medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Po spustení výroby v druhej polovici roka 2014 sa Kia Soul EV, stelesňujúca kultový dizajn nedávno uvedenej druhej generácie modelu Kia Soul, stane prvým celosvetovo predávaným elektromobilom značky Kia.
„Soul EV je nielen štýlové a atraktívne vozidlo, ale prináša aj vysokú kvalitu, ktorú zákazníci od značky Kia očakávajú,“ uviedol pri tejto príležitosti Michael Cole, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe. „Keď sa vozidlo začne v Európe koncom tohto roka predávať s unikátnou zárukou na 7 rokov, resp. 150 000 kilometrov, stane sa jediným elektrickým vozidlom s takou komplexnou starostlivosťou.“
„Kia Soul EV stelesňuje naše odhodlanie ponúknuť európskym zákazníkom štýlové a pritom ekologické vozidlá so špičkovou zárukou za vynikajúcu cenu. Bude tak nielen voľbou rozumu, ale aj srdca,“ dodal Cole.
Moderný produkt s kultovým dizajnom
Rovnako ako jeho súrodenec so štandardným spaľovacím pohonom, aj model Soul EV sa môže pochváliť úplne novým, vyspelejším vzhľadom, vďaka ktorému je okamžite rozpoznateľný ako príslušník modelového radu Soul. Kia Soul EV sa od modelového radu Soul pre rok 2014 líši dvojfarebným vyhotovením s kontrastnou „plávajúcou“ strechou, unikátnym dizajnom 16-palcových zliatinových diskov kolies a LED zadnými svetlami, rovnako ako novým označením „ECO electric“ na blatníku v blízkosti predného stĺpika karosérie. Vozidlo zaujme jedinečným vzhľadom prednej aj zadnej časti. Vpredu nájdeme zväčšenú mriežku chladiča, ktorá ukrýva zásuvky na nabíjanie.
Kia Soul EV okrem toho ponúka nový interiér s kvalitnejšími materiálmi a dizajn viac zameraný na vodiča. Ide o vôbec prvý model Kia vybavený novým organickým LED prístrojovým panelom (OLED) od spoločnosti Kia Motors. Svetlý farebný motív s kombináciou dvoch odtieňov dodáva interiéru vozidla otvorenú a vzdušnú atmosféru. Technológia dvojnásobného vstrekovania, použitá pri výrobe prístrojového panelu, výrazne zvyšuje kvalitu materiálov na dotyk príjemnej palubnej dosky.
Kia Soul EV dostala do štandardnej výbavy audiovizuálny a navigačný systém AVN, používaný aj v modeli Soul, ktorý je v elektromobile doplnený o funkcie jedinečné pre elektrickú verziu, ako napríklad plánované vetranie a nabíjanie. Súčasťou štandardnej výbavy je aj niekoľko nových funkcií, ktoré majú minimalizovať možné obavy týkajúce sa jazdného dosahu. Elektromobil tak poskytuje vodičovi všetky potrebné informácie o spotrebe energie, pričom má funkciu vyhľadávania nabíjacích staníc a navigačný systém, ktorý zobrazuje celkový jazdný dosah automobilu.
Akumulátor s najvyššou hustotou energie vo svojej triede
Model Kia Soul EV poháňa 81,4-kilowattový elektromotor, schopný vyvinúť krútiaci moment 285 Nm a vysokokapacitný lítiovo-iónový polymérový akumulátor s kapacitou 27 kWh, ktorý sa nachádza pod priestorom pre cestujúcich. Motor prenáša svoj výkon na predné kolesá cez jednostupňovú redukčnú prevodovku, čo umožní automobilu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 145 km/h. Konštruktéri zo spoločnosti Kia Motors si za cieľ vytýčili jazdný dosah 200 km.
Využitím špeciálneho vonkajšieho obalu elektromotora, ako aj ďalších elektronických systémov, sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť a minimalizovať presah akumulátora do priestoru pre cestujúcich. Kia Soul EV okrem toho môže využívať výhody prvotriedneho akumulátora s najvyššou hustotou energie v článkoch vo svojej triede – 200 Wh/kg, vďaka čomu dokáže uchovávať veľké množstvo elektrickej energie v pomere k svojej hmotnosti.
Akumulátor vyvinutý v priebehu posledných troch rokov spoločnosťami Kia Motors Corporation a SK Innovation v Kórei, bol navrhnutý v záujme väčšej efektivity a optimalizácie zloženia elektrolytu pre zachovanie výkonu batérie pri vysokých a nízkych teplotách. Niklovo-kobaltovo-mangánové katódy s nízkym odporom a uhlíkové anódy znižujú elektrický odpor a umožňujú efektívnejšie vybíjanie energie.
Použitie lítiovo-iónového polymérového akumulátora (v porovnaní s bežnejšími lítiovo-iónovými akumulátormi) prináša vyššiu energetickú hustotu s nižším počtom dielov a jednoduchšou štruktúrou článkov, ako aj nižšie náklady, väčší potenciál z hľadiska regulácie teploty a väčšiu flexibilitu vonkajších obalov.Vďaka snahe spoločnosti Kia Motors o väčšiu bezpečnosť je akumulátor v jednotlivých článkoch vybavený separátorom pokrytým keramickou vrstvou, ktorá chráni zariadenie, a zároveň je vybavený ochranou proti prepätiu, ktorá monitoruje elektrický prúd a teplotu akumulátora.
Aby sa dosiahla maximálna efektivita a využitie plného potenciálu, systém rekuperácie brzdnej energie zachytáva a recykluje kinetickú energiu vozidla získanú pri jazde na voľnobeh a brzdení. Zákazníci môžu zvoliť medzi troma režimami rekuperácie v závislosti od miery brzdenia, ako aj od požadovaného množstva rekuperovanej energie. K dispozícii sú aj dva rôzne jazdné režimy „Pohon“ a „Brzdy“, pričom druhý menovaný produkuje viac využiteľnej energie zo systému rekuperácie brzdnej energie.
Obe tieto nastavenia riadenia sú k dispozícii aj v špeciálnom režime Eco, ktorý predlžuje jazdný dosah prostredníctvom optimalizácie výkonu a spotreby energie celého systému kúrenia, ventilácie a klimatizácie i elektromotora. Kia Soul EV je vybavená vyhrievaním akumulátora, ktoré slúži na izoláciu a ohrievanie akumulátora, aby sa minimalizovali nepriaznivé účinky na nabitie akumulátora pri mínusových teplotách.
Elektromobil Kia Soul EV je možné pripojiť do ľubovoľnej štandardnej zásuvky s napätím 120 V alebo do bežnej nabíjacej stanice pre elektromobily s napätím 240 V. Štandardne je vozidlo vybavené dvomi zásuvkami na nabíjanie, konkrétne zásuvkou typu SAE J1772 pre úroveň 1 a úroveň 2 str. a rýchlonabíjacou zásuvkou CHAdeMO js. (480 V). Obe zásuvky, ktoré ponúkajú majiteľom vozidla Kia Soul EV väčšiu flexibilitu a pohodlie, sa nachádzajú za posuvným krytom prednej mriežky chladiča.
Dĺžka nabíjania sa líši v závislosti od použitej nabíjačky. Pri použití 6,6-kilowattovej palubnej nabíjačky sa plne vybitý akumulátor nabije v štandardnej 120-voltovej zásuvke za 24 hodín a v 240-voltovej zásuvke za menej ako 5 hodín. Pomocou nabíjačky s výkonom 100 kW (js.) je možné dosiahnuť 80 % nabitia za 25 minút (za 33 minút pri výkone 50 kW).
Nové technológie na zvýšenie účinnosti kúrenia, vetrania a klimatizácie
V počiatočných štádiách vývoja modelu Soul EV zaznamenali konštruktéri spoločnosti Kia Motors potrebu výrazne znížiť spotrebu energie systému kúrenia, ventilácie a klimatizácie (HVAC). V najhoršom možnom prípade by maximálne využívanie systému HVAC v extrémne chladných podmienkach mohlo potenciálne znížiť efektívny jazdný dosah o 50 %.
Aby sa tento problém vyriešil, konštruktéri vyvinuli štyri nové technológie pre systém HVAC, ktorých cieľom bolo znížiť spotrebu energie vo vozidle. Konkrétne ide o nové vysoko účinné tepelné čerpadlo, inteligentné riadenie prívodu vzduchu, individuálne vetranie (iba pri vodičovi) a plánované vetranie.
Nové tepelné čerpadlo využíva odpadové teplo z klimatizácie a z elektrických systémov, čím sa zvyšuje energetická účinnosť systému vykurovania a vetrania. Zároveň sa tým zlepšuje schopnosť vozidla efektívnejšie vyhrievať priestor pre cestujúcich pri nižšej spotrebe elektrickej energie z akumulátora.
Systém pozostávajúci z kompresora, odparovača a kondenzátora umožňuje systému vykurovania a vetrania využívať odpadové teplo, produkované jednotlivými elektrickými komponentmi. Namiesto toho, aby sa systém vykurovania a vetrania pri vyhrievaní kabíny na požadovanú teplotu spoľahol výlučne na elektrinu z akumulátora, využíva tepelné čerpadlo na recykláciu tepelnej energie, vyžarovanej elektronikou vozidla, čím sa účinnosť systému zvyšuje. Znížením zaťaženia akumulátora tepelné čerpadlo znižuje spotrebu energie vykurovacieho systému a zvyšuje celkový jazdný dosah vozidla.
Kia Soul EV je okrem toho vybavená novým inteligentným systémom riadenia prívodu vzduchu, ktorý v spolupráci s tepelným čerpadlom monitoruje a reguluje množstvo privádzaného a odvádzaného vzduchu, rovnako ako aj úroveň vlhkosti v kabíne. Systém riadenia prívodu vzduchu recykluje vzduch, ktorý už bol systémom HVAC ohriaty alebo ochladený a potom obozretne privádza optimálne množstvo čerstvého vzduchu do vozidla. Vďaka lepšej regulácii prúdenia vzduchu vo vnútri vozidla je systém HVAC schopný chladiť alebo vykurovať kabínu efektívnejšie a minimalizovať využívanie vykurovania alebo klimatizácie v priebehu jazdy. Systém pomocou snímača vlhkosti, regulácie teploty a regulátora nasávania sleduje a riadi prívod čerstvého vzduchu do kabíny.
Kia Soul EV sa môže pochváliť aj novým individuálnym systémom vetrania, pričom takáto technológia bola v sériovo vyrábanom vozidle použitá vôbec po prvýkrát. Znižuje spotrebu energie tým, že dokáže poskytnúť vetranie a vykurovanie výhradne vodičovi, a pritom úplne vypnúť kúrenie a vetranie v spodnej časti vozidla, ako aj vetranie z palubnej dosky na strane spolujazdca. Na rozdiel od toho súčasné automobily ponúkajú iba možnosť uzatvorenia vetracích otvorov, čím sa horúci alebo studený vzduch presmeruje do iných otvorov vo vozidle, zatiaľ čo spotreba energie zostáva nezmenená.
Individuálny systém vetrania sa aktivuje pomocou špeciálneho tlačidla „iba pre vodiča“, ktoré sa nachádza na prístrojovej doske. Minimalizuje množstvo energie, ktoré systém HVAC potrebuje na zaistenie príjemnej teploty na strane vodiča, keď cestuje vo vozidle sám, vďaka čomu sa dosahuje efektívnejšie využitie systému kúrenia a väčší jazdný dosah.
Ako prvé z vozidiel značky Kia je model Soul EV vybavený systémom prednastaviteľnej klimatizácie. Vďaka prístupu k vykurovaciemu systému vozidla cez rozhranie HMI môžu používatelia priestor pre cestujúcich vo svojom elektromobile vykúriť alebo ochladiť 30 minút pred plánovanou jazdou. Keďže systém funguje, aj keď je vozidlo zapojené do siete, je možné takto znížiť zaťaženie akumulátora počas prevádzky vozidla. Priestor pre cestujúcich sa teda vychladí alebo zohreje ešte pred jazdou, pričom elektrická energia sa čerpá zo siete, vďaka čomu môže vodič nastúpiť do kabíny, už vykúrenej na požadovanú teplotu.
Elektromobil s efektívnym zovňajškom
Hoci takmer celá horná konštrukcia karosérie vozidla Kia Soul EV je prevzatá zo štandardného modelu Soul 2014 so spaľovacím motorom, elektromobil prináša vylepšenia, ktorými sa podarilo dosiahnuť väčšiu tuhosť karosérie a zároveň sa zabezpečil minimálny presah akumulátora do priestoru pre cestujúcich.
Hlavnou z týchto zmien je pridanie piatich priečnych nosníkov priskrutkovaných pod karosériou, kde slúžia ako podpora pre akumulátor. Prispievajú tiež k zvýšeniu torznej tuhosti. V modeli Kia Soul EV je použitý vyšší podiel ultravysokopevnej ocele (stúpol z 35,0 na 37,1 %), s cieľom posilniť stredný stĺpik karosérie a prahy dverí. Kia Soul EV preto dosahuje o 27 % lepšiu torznú tuhosť v porovnaní so štandardným modelom, ktorého torzná tuhosť je o 29 % vyššia ako pri vozidlách Kia Soul prvej generácie.
Pri vývoji elektormobilu bolo jedným z kľúčových cieľov konštruktérov zabezpečiť, aby pridanie akumulátora pod kabínu vozidla malo minimálny vplyv na veľkorysý vnútorný priestor modelu Kia Soul EV. Výsledkom je, že cestujúci na zadných sedadlách majú len o 80 mm kratší priestor na nohy, pričom aj toto zmenšenie sa podarilo zmierniť vďaka úpravám lavice zadného sedadla. Kolená cestujúcich sú teraz vyvýšené, a tým sa v elektromobile vytvorilo viac miesta. V úložnom priečinku pod podlahou batožinového priestoru je uložený nabíjací kábel vozidla. Tak ako pri štandardnom vozidle, môžu aj tu motoristi pod úložným priečinkom nájsť súpravu na opravu pneumatík vozidla.
Celkovo možno povedať, že prítomnosť akumulátora v modeli Kia Soul EV v porovnaní s konkurenciou ruší len minimálne. Vonkajšie rozmery vozidla Kia Soul EV sú totožné s rozmermi benzínových a dieselových vozidiel.
Vylepšené jazdné vlastnosti a lepšia ovládateľnosť zaručujú pohodlnú jazdu v meste
Kia Soul EV bola navrhnutá tak, aby poskytovala stabilné jazdné vlastnosti a pohodlnú jazdu v mestskom prostredí. Pomocou tuhšej karosérie ako má štandardná Kia Soul, boli konštruktéri schopní zdokonaliť jazdný komfort elektrického modelu.
Poloha batérie pod podlahou má za následok nižšie ťažisko a pocit väčšej stability, čím sa prispelo k zlepšeniu jazdných vlastností a ovládateľnosti vozidla. Vďaka týmto opatreniam ostáva Kia Soul EV verná svojej povesti a naďalej ponúka výnimočnú radosť z jazdy.
Model Kia Soul EV má lepšie hodnoty a ukazovatele vnútorného hluku, prenosu vibrácií do kabíny a tvrdosti, a to najmä vďaka neprítomnosti hluku benzínového alebo naftového motora. V porovnaní s konkurenčnými elektromobilmi je aj „bzučanie“ elektromotora menej rušivé. Cieľom bolo podstatne znížiť vrčanie mechanických súčastí, hlučnosť kolies pri kontakte s vozovkou a hluk vetra, a tým maximálne zvýšiť kultivovanosť vozidla.
Zvýšené tlmenie odpruženia, rovnako ako o 15 % tuhšie kolesá, vyrobené z ľahkých zliatin, prispeli k zníženiu vibrácií. Na podlahe má vozidlo pripojený kryt batérie, ktorý zlepšil aerodynamické vlastnosti vozidla a znížil nápory vetra. Vo väčšej miere sú využité protihlukové biomateriály, najmä na palubnej doske, pod kapotou a na spodnej časti čelného skla, vďaka čomu sa zlepšili charakteristiky aerodynamického hluku a prenous vibrácií.
Elektormobil je vybavený pneumatikami s extra nízkym valivým odporom. Nové pneumatiky 205/60 R16, navrhnuté spoločnosťami Kumho a Nexen špeciálne pre model Kia Soul EV, sú vyrobené zo zmesi s nízkym odporom a vyznačujú sa nízkym profilom. Znižujú tak valivý odpor o 10 percent, čo má rozhodujúci vplyv na jazdný komfort, ovládateľnosť, ako aj na parametre aerodynamického hluku, prenosu vibrácií či na brzdnú dráhu vozidla.
Nasledujúca správa → ↑